طراحی کاربردی

[ad_1]

موضوعی واضح است که طراحی تنها یک واژه نیست. طراحی دمیدن روح هنر وتجلی آن در کالبدهای دو یا سه بعدی ست. اما چه چیزی باعث می‌شود که طراحی به‌کار آید؟

هنگامی‌که طراح با استفاده از ابزار وسایل موجود، تلاش بر خلق یک اثر هنری در قالب‌های دو یا سه بعدی دارد، شکل‌ها وخطوط خود‌به‌خود به‌وجود می‌آیند. در مرحله‌ی دوم، پس از اتمام اثر طراحی شده، طراح با استفاده از احساس خود نسبت به رنگ‌ها و ترکیب طرح در مورد آن قضاوت و نهایتاً ویرایش می‌کند. به عبارت ساده‌تر احساسات طراح در خلق یک اثر هنری تأثیر فراوانی دارد و آن را حسی می‌کند.
اما رویکرد مهم‌تری که در بخش طراحی لباس مورد توجه مخاطبان و به‌خصوص در کشور ماست، این‌ست که طرح پس از مرحله‌ی اجرا، کاربردی بوده و بتواند علاوه بر تفاوت و وجود جنبه‌های حسی هنری، در جامعه مورد استفاده قرار گیرد. در این یادداشت برآنیم تا از آن‌چه مقدور است به اصول طراحی کاربردی لباس بپردازیم.

  • فرهنگ:
    اولین و موثرترین موضوع برای پرداختن به طراحی کاربردی، مقوله‌ی فرهنگ است. زیرا فرهنگ غنی ایران باستان با ویژگی‌های منحصر بفرد، در فضای فکری همسان در همه‌ی قرن‌ها، می‌تواند تکیه‌گاه بزرگ ما در زمینه‌ی طراحی لباس باشد. استفاده از تزئینات، خطوط، برش‌ها و اندازه‌گیری‌هایی که همه‌ی دوران، در جامعه‌ی ما به شکل ارزشی حضور داشته، در طراحی امروزی هم اثرگذار است. به طور مثال اندازه‌ی قد آستین وپیراهن، استفاده از مچ، لباس های لایه‌لایه، پوشش‌های فصلی متفاوت، جای‌گیری دکمه‌ها، مدل ساده‌ی یقه‌ها و بسیاری از مقولات این‌چنینی با کمی تغییر در جهت خلاقیت، با توجه به این‌که در جهت وحدت فکری جامعه گام برمی‌دارد می‌تواند زمینه‌ساز آثار متعددی باشد.

uniform-design-tailor

  • رنگ:
    رنگ از مهم‌ترین اجزای انتقال حس در طراحی‌ست وبرای این موضوع به‌کار می‌رود که به احساس طراح جنبه‌ی عینی‌تری بدهد. واضح است یکی از موضوعاتی که ما در حین طراحی ملزم به رعایت آن هستیم، هارمونی بین رنگ‌ها با در نظر گرفتن جنسیت پارچه است، اما، موضوع مهم‌تر این‌است که آیا رنگ‌ها در همه‌ی فضاها به یک درجه دیده می‌شوند؟
    روانشناسی رنگ‌ها از جهت قرار گرفتن آن در فضاهای تاریک و روشن و بررسی این‌که آیا با تغییر در محیط تیره و روشن چه تغییراتی در دید بیننده در آن رنگ ایجاد می‌شود ، می‌تواند در جهت استفاده از رنگ‌های مختلف در طراحی لباس برای افراد متفاوت، در شرایط متفاوت، اعم از لباس فرم_حتی لباس فرم در موقعیت‌های شغلی متفاوت_ وغیره… کمک کننده باشد که بررسی وحل این موضوع بسیاری از تعارضات بین مدل و رنگ آمیزی را از میان برمی‌دارد.
  • الگو:
    معمولاً از الگوها به‌عنوان طرح دو بعدی با پرداختن به مقیاس، یاد می‌شود که به‌وسیله‌ی طراحان و دوزندگان با متد مختلف به اجرا در می‌آید. اما در اینجا مبحث الگو مربوط به پیش نیازهای موجود در ذهن ما ، برای اجرای هر چه بهتر طرح کاربردی ست و هر آن‌چه که از الگوهای ذهنی‌مان برداشت ‌می‌کنیم به این هدف نزدیک‌تر باشد. نکته مهم این‌ست که چگونه کاربرد را _که طبیعتاً با محدودیت‌هایی همراه است _در کنار عنصر خلاقیت که پرتلاطم وپویاست با ترکیب الگو‌های ذهنی گرد هم آوریم بتوانیم اثری متفاوت ایجاد کنیم.
    شاهین آزما، هنرمند وعکاس اجتماعی، می‌گوید: یکی از اهداف هنر این‌ست که به‌وسیله‌ی اعتراض بتواند در نگرش‌ها تغییر ایجاد کند.
    اعتراض به الگوهای ذهنی کهنه، اعتراض به جای‌گیری ضد ارزش در جایگاه ارزش، به شکل آگاهی هنری.
    اعتراض اگر‌چه در جامعه‌ی ما ساختار نظام‌یافته‌ای ندارد اما در بحث هنر وخصوصاً طراحی لباس، که امروزه علی‌رغم جهش‌ها با چالش‌های فراوانی رو‌به‌روست، می‌تواند یکی از ابزارهای رسیدن به تغییر در مدل‌ها و الگو‌های ذهنی همیشگی باشد که همین بستر مناسبی را برای بروز ونمایش خلاقیت ایجاد می‌کند. اعتراضات هنری باید ریشه در فرهنگ داشته باشد تا قداست داشته و درنتیجه در کاربردی بودن اثر خلق شده اصطکاک فرهنگی ایجاد نکند که همین موضوع می‌تواند ما را با تعاملات فرهنگی جهان همراه کند.
    مطالب فوق از این جهت پرداخته شد که تا حدودی بتواند مرز وتعارضات بین کاربرد و خلاقیت را از میان بردارد و مشوق هنرمند در جهت ساختار‌شکنی‌های معقول برای بروز سبک‌ها و ایده‌های نوین باشد و در نهایت بدانیم که هر ساختارشکنی لزوماً ناهنجار نیست.

مطلب قبلی شخصیت شناسی افراد از روی لباس
مطلب بعدی مدل های عجیب پوشاک آقایان در هفته مد لندن








[ad_2]

لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *